Ma 83 éves Giorgio Armani, az, olasz, aki stílust vitt az amerikaiak öltözködésébe

Orvosnak készült, majd hét évig bolti eladó volt, végül Richard Gere-nek köszönhetően ő lett az elegancia olasz nagykövete. Nem rossz karrier, főleg, ha hozzávesszük, hogy divatházát csak negyvenegy évesen alapította.

Orvostudománytól a katonaságig

1934. július 11-én, Piacenzában született, szülei középső gyermekeként. Az anatómia, az emberi test felépítése már egész fiatalon érdekelni kezdte, ezért szinte magától értetődő volt, hogy orvos lesz belőle.

Gyermekkorára a II. Világháború borzalmai nyomták rá bélyegét, családja szegény körülmények között élt, mint Armani több interjújában is elmondta, testvérei és az ő számára a korabeli mozik jelentették a menekülés lehetőségét a hétköznapok szörnyűségeiből. A hollywoodi filmek mesevilága rabul ejtette Armanit.

Forrás: http://atribute.armani.com

Később, a középiskola elvégzése után felvételt nyert a Milánói Egyetem Orvostudományi Karára, azonban az élet közbeszólt. 1953-ban, három tanév elvégzését követően besorozták katonának és orvosi ismereteinek köszönhetően a Veronai Honvédségi Kórházba osztották be.

 

Áruházi eladóból divattervező

A katonaság után már nem tért vissza tanulmányaihoz, helyette a milánói La Rinascente áruházban keresett és talált munkát kirakatrendezőként. Kis idő múltán eladói pozíciót kapott a férfiruha osztályon – az itt eltöltött hét év alatt szerzett meg minden tudást és tapasztalatot a marketingről és a divattervezésről, amelyek segítségével később vállalkozását is beindította.

A kettő között azonban eltelt még egy jó évtized, amely idő alatt több márkának is dolgozott divattervezőként. A ’60-as évek közepén Nino Cerutti cégéhez ment el férfiruha tervezőnek, majd barátja, Sergio Galeotti ösztönzésére szabadúszóként is vállalni kezdett designer munkákat több más márka számára is. 1973-ban Milánóban a Corso Venezián nyitotta meg műhelyét, innen dolgozott többet között az Allegri, a Hilton vagy a Gibo számára is.

Galeottival, a nála 11 évvel fiatalabb építésszel a ’60-as évek végén ismerkedtek össze, az ő biztatására döntött úgy, hogy növekvő népszerűségét kihasználva saját márkát alapít. Galeottival nem csak barátok, de üzlettársak voltak. 1975-ben alapították meg a Giorgio Armani S.p.A-t, amely először csak férfi készruha kollekciót kínált, majd egy évvel később már a női vonal is megjelent a márkánál.

Pinterest

undefined

Az Armani

Ruháinak stílusa forradalminak számított akkoriban. Mind a lazán elegáns, lekerekített fazonok, mind pedig a visszafogott színhasználat újszerűnek hatott a ’70-es években. Európában az évtized végére nagy népszerűségre tett szert, az Újvilág meghódításához azonban kellettek a ’80-as évek kasszasiker filmjei. Ekkora már több vonala volt a márkájának, nem csak felsőruházatot, de alsóneműket, fürdőruhákat és kiegészítőket is tervezett.

 

A gyerekruha kollekcióit magába foglaló Armani Junior, a farmerruházatot kínáló Armani Jeans és a trendekre gyorsan reagáló, kifutói kollekciókat bemutató Emporio Armani 1980 óta jelentkezik újdonságokkal minden szezonra. A birodalom azonban ennél még jóval nagyobb, jelenleg 13 üzletágat foglal magába vállalkozása, igaz hamarosan némi ráncfelvarrás következik. A hírek szerint ugyanis a 2018-a tavaszi/nyári szezontól az Armani Collezioni és az Armani Jeans megszűnnek, ezek darabjait, stílusát a Giorgio Armani, az Emporio Armani és az A/X Armani Exchange márkákba szórják szét.

Armani felismerte, hogy a tévéreklámok, magazinok mellett fontos, hogy a filmiparral is jó kapcsolatot ápoljon és a filmcsillagok közül minél többen az ő ruháit viseljék a filmvásznon és a való életben egyaránt. Miután megszerezte a lehetőséget, hogy az 1980-as Amerikai dzsigoló filmhez Richard Gere ruháit ő biztosítsa, egy csapásra sikerült betörnie az amerikai piacra. Hirtelen minden pasi úgy akart öltözködni, mint Gere karaktere a filmben.

Richard Gere és Lauren Hutton társaságában 2003-ban a Giorgio Armani Retrospective kiállításon. Az alkalomra a színészek a filmben viselt egyik öltözéküket vették fel.

Népszerűségét csak tovább fokozta az 1984-ben indult Miami Vice sorozat, amelyben szintén – többek között – Armaniban üldözte a gonoszt a szexi nyomozópáros. Összességében már több mint száz mozifilmhez tervezett kosztümöket nők és férfiak számára egyaránt. A színésznők persze a vörös szőnyeges eseményekre is előszeretettel választanak az haute couture Armani Privé kollekcióból.

Egyedül a vezetői székben

A legnagyobb megrázkódtatást mind magánemberként, mind pedig a vállalatában az jelentette, mikor barátja, Galeotti 1985-ben AIDS-ben elhunyt. A veszteség mélyen lesújtotta Armanit, sokan pedig egyből azon kezdtek spekulálni, vajon képes lesz-e egyedül tovább vinni a siker útján az addig közösen vezetett vállalkozást.

Nos, mára már bőven kiderült, igen. 1989-ben nyitotta meg első éttermét, az ezredfordulóra pedig túl volt már a 200. üzletnyitáson is, köztük az 1998-ban megnyílt első kínai butikkal, amellyel a kommunista országban is megvetette a lábát. Első haute couture kollekcióját 2005-ben mutatta be, rá öt évre pedig beszállt a hotel bizniszbe is első, Dubajban nyitott luxus szállodájával. Természetesen ennek berendezésénél is saját lakberendezési vonalát használta fel, a 2000-ben indított Armani/Casa ugyanis addigra már bebizonyította sikerességét a piacon.

Kevesen vannak ma a divatvilágban, akik olyan sikereket értek el, mint Armani úgy, hogy máig megmaradtak cégbirodalmuk élén. Armani az egyszerűség mentén vitte sikerre kollekcióit, tehetséggel egyesítette a tökéletes szabásvonalban, a lágy anyagokban és a minimalista koncepcióban rejlő eleganciát, amely ready-to-wear vonalainak kulcseleme.

Armani számára a stílus mindig is sokkal fontosabb volt, mint a jövő-menő trendek, és bár sosem hagyhatta figyelmen kívül azokat, a világ egyik legmeghatározóbb divattervezőjeként bizony hatással tudott lenni rájuk – és tud a mai napig is.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Hozzászólások  ( 0 )
Még több cikk