Nyeregkészítéstől az ikonikus kézitáskákig: A Hermès története

Eredetileg nyereg és lófelszerelések készítésére alapította 1837-ben vállalkozását Thierry Hermès, akinek leszármazottai az egyik legismertebb és legáhítottabb luxusmárkává formálták örökségüket.

Thierry Hermès

Hermès lovas sportokhoz szükséges felszerelései már a kezdetektől keresettek voltak az európai arisztokrácia körében, magas minőségüknek köszönhetően 1855-ben, majd 1867-ben elnyerték a Párizsi Világkiállítás első díját is. Fia, Charles-Emile Hermès 1880-ban vette át a családi vállalkozás vezetését, amely elsődlegesen továbbra is a nyeregkészítés terén volt népszerű – immáron azonban világszinten. Európából, Oroszországból, Amerikából, Ázsiából – egyszóval a világ minden tájáról érkeztek megrendeléseik. Az ő vezetése alatt költözött át a műhely a 24 rue du Faubourg Saint-Honoré-ra, amely máig a divatház központját jelöli.

Az 1900-as évektől kezdtek táskákat is készíteni, hogy tehetős vásárlóik azokban tudják szállítani a nyergeket és más, a lovagláshoz szükséges felszereléseket. A 20. század elején következett az újbóli generációváltás is, Charles-Emile fiai, Adolphe és Emile-Maurice Hermès vették át a cég vezetését, egyúttal új nevet is adva neki: Hermès Freres. Emile-Maurice volt az, aki kizárólagos használati jogokat biztosítva levédette Franciaországban a cipzárak használatát, amelyet hazájukban elsőként ők alkalmaztak termékeiken.

1918-ban Edward walesi hercegnek készítettek először bőrdzsekit, amelyhez a forradalmi újdonságot, a cipzárat is felhasználták, amelyet akkoriban mindenki csak úgy ismert “szülőhazájában”, mint a Hermès rögzítőt. Egy évvel később, a nyergek iránti kereslet csökkenése miatt Adolphe kiszállt a családi vállalkozásból, részesedését testvére vásárolta meg tőle. Ő volt az, aki az első kézitáskát is megtervezte, mégpedig felesége számára. Ekkor 1922-őt írtunk, a kiegészítő létrejöttével pedig új korszak következett a vállalkozás történetében.

A következő éveket folyamatos növekedés jellemezte, miközben bemutatták az első női couture ruházati kollekciót is, 1935-ben pedig azt a táskát, amely később Kelly néven kapott helyett a divattörténelemben.

A kézitáskák mellett a selyemsálak azok, amelyek a mai napig a legnépszerűbb és legismertebb termékvonalát jelentik a divatháznak. Az ezernyi színben és mintában megjelent kiegészítő 1937-ben jelent meg, olyan hírességek legnagyobb örömére, mint Jacqueline Kennedy vagy Grace Kelly – de a sor folytatható lenne a végtelenségig: a híresek és gazdagok, a királyi méltóságok és az arisztokrácia tagjai közül kevesen vannak, akiknek ne lapulna legalább egy kendő a gardróbjában. Jól mutatja ezt az is, hogy bár egyetlen selyemcsoda ára 80 ezer forinttól kezdődik, minden huszadik másodpercben egy gazdára lel belőlük.

Emile-Maurice Hermès nevéhez köthető a divatház első parfümjének bemutatása is, amely egy évvel halála előtt jelent meg. A divatház vezetését 1951-ben az alapító dédunokái, illetve azoknak férjei vették át: Jacqueline Hermès férje, Robert Dumas Hermès és a parfümőr Jean Rene Guerrand, aki Aline Hermès házastársa volt.

A márka jellegzetes színét, a narancssárgát az ’50-es évektől kezdték el használni, azóta tudnak az ízléses narancsszínű dobozok pulzusszámot emelni mindenkiben, aki csak meglát belőlük egyet a közelében.

1956-ban egy fotó látott napvilágot Grácia monacói hercegnéről, vagyis Grace Kelly-ről. A képen a hercegné egy Hermès táskát fogott, jelesül a Sac a Depeches-t. Mindez nem is lett volna hírértékű esemény, azonban a filmcsillagból lett királyi méltóság a táskával igyekezett gömbölyödő pocakját a fotóriporterek elől eltakarni. Várandósságáról a képek bejárták a világot, minden újság és magazin leközölte őket, amelyet követően minden vásárlójuk csak úgy kereste a táskát: a Kelly fazont kérik. Így nem is volt kérdés, a táska megkapta a Kelly fantázianevet.

Pinterest

undefined

Jean-Louis Dumas, aki szintén az alapító leszármazottja volt, 1978-ban került a vállalat élére. Neki köszönhetően a cég központja tovább terjeszkedett, a Hermès megvásárolta a rue du Faubourg Saint-Honoré-n található központjuk szomszédságát, így még nagyobb területen tudták ezentúl kiszolgálni vásárlóik igényeit. 36 évvel ezelőtt újabb mérföldkőhöz érkezett a luxus márka: bemutatták a Kelly táska testvérét, a népszerűségi listák élén álló Birkin táskát.

Megtervezését névadójának, Jane Birkin angol színésznőnek köszönhetjük, aki előszeretettel hurcolta holmiját fonott kosárban magával. Pár nappal egy repülőútja előtt azonban férje véletlenül áthajtott a kosarán kocsijával, így az utazásra egy másik táskát vitt magával. A kiválasztott darab azonban nem teljesített túl jól, tartalma ugyanis egy szerencsétlen mozdulatnak köszönhetően a repülőgép padlóján landolt és szertegurult.

Pinterest

undefined

A történet szerint merő véletlenségből nem más, mint Jean-Louis Dumas utazott a mellette lévő ülésen, aki megkérdezte tőle, miért nem egy megfelelő táskában hordja holmijait, amire Birkin csak annyit felelt: Majd ha a Hermès gyárt egy megfelelőt, azt fogja használni. És ta-daam, elég volt ennyi, hogy elinduljon a vezérhangya és a tervezőasztalon formát öltsön az első Hermès Birkin táska.

Pinterest

undefined

A kézitáska azóta igazi státuszszimbólummá vált, egyúttal a legjobb befektetésnek is bizonyul – a megjelenése óta eltelt időben a táskák értéke folyamatosan nő, értékállóbbá vált, mint az arany. Madonna, Elle MacPherson, Kim Kardashian, Nicole Kidman és Julianne Moore is boldog tulajdonosai egynéhány Birkin táskának, Victoria Beckham pedig a pletykák szerint száz különböző változatot is vásárolt már magának az ikonikus darabból.

A divatháznak azonban nem csak kiegészítői és ruhái nagyon keresettek. A ’80-as évektől tervezett terítékek meghatározó szegmensévé váltak a márkának, összességében pedig a Hermés nevet viselő termékek száma a ’90-es évekre meghaladta a 30 ezret.

1997-ben Martin Margiela lett a nőiruha-vonal vezető tervezője, akit 2003-ban Jean-Paul Gaultier követett a vezetői székben, jelenleg pedig Nadège Vanhée-Cybulski tölti be a tisztséget, aki kollekcióival igyekszik egy kis vérfrissítést adni az ikonikus márkának, hogy az Instagram-nemzedék tehetős fiataljai, a nagyvárosok céltudatos, modern női, a márka valódi célközönsége megtalálja azt a jövőbemutató irányvonalat, amelyet keresnek. A 21. század stílusát pedig tökéletes összhangba hozzák az ikonikus kiegészítők, a táskák és sálak.

2006-ban Jean-Louis Dumas lemondott a cég vezetői tisztségéről, őt követően először került ebbe a pozícióba “külsős személy”, az akkor már évek óta a Hermés-nél dolgozó Patrick Thomas személyében. A hat generáció óta családi kézben lévő divatházat 2013 óta Axel Dumas vezeti.

Hozzászólások  ( 0 )
Még több cikk