Sminkmesterek papírok nélkül: az “Instagram look” hatása

Tele a net önjelölt beauty gurukkal, akik úgy tekintenek sminkecsetükre, mint varázspálcára, amivel mesés módon bekerülhetnek a népszerűség csillogó világába. És nem is állnak messze a valóságtól.

Nem akasztják ki a falra

Nevet szerezni persze nem egyszerű, a sikerhez kell kitartás és tehetség, az induláshoz azonban elég a mobilnet és a házi felszerelés. A közösségi médiumok megjelenésével, elsősorban is a YouTube és az Instagram felfutásával, százszámra kezdték csajok (és pasik) posztolni sminktippjeiket, terméktesztelős és beauty újdonságokat bemutató anyagaikat, közülük pedig idővel jó páran akkora követői bázist építettek ki, amelyre már a szépségipari márkák is felfigyeltek. Mindezt a legtöbben autodidakta MUA-ként (make-up addict = sminkfüggő) érték el, szakirányú végzettség nélkül.

A szakmai sikerek, a díszes oklevelek ezzel párhuzamosan kezdtek kevesek lenni ahhoz, hogy valaki olyan húzó név legyen, amire felfigyel a média és amire felkapja fejét a célközönség. A legnagyobb neveknek is rá kellett jönniük, ha nem építik bele villámgyorsan kommunikációs eszköztárukba a közösségi médiát, vloggerek tucatjai fogják letiporni őket a piacon.

A közösségi médiában azonban egészen más sminkelési módszerekkel lehet látványos, divatos sminkeket készíteni, így tudásukat le kellett fordítani a net nyelvére. Azok a sminkek, amelyek élőben nagy eséllyel elborzasztanák a rajongókat, egy jó beállított szelfin ezerszám hozhatják a pénzre váltható lájkokat. Az “Instagram look”, vagyis a sminkek jól fotózható változatának titka a legutolsó trendek szerint a mesteri highlighterezésben, a tökéletes ívű szemöldökben, a telt, íves ajkakban és persze a szűrők trükkös használatában rejlik.

Az én arcom nem a te arcod

Egy nagy különbség mégis van a valódi és az önjelölt sminkmesterek között. Míg Pat McGrath, aki saját sminkmárkával is rendelkezik, vagy Romero Jennings, a MAC Cosmetics vezető sminkese bármikor, csukott szemmel és fél kézzel is tökéletes sminket készítene bárkinek, addig a beauty vloggerek zöme csak ahhoz ért, amit mutat: saját arcuk kifestéséhez. Ahhoz persze tökéletesen, miközben sminkelési tippek és tapasztalatok tucatjait tudják megosztani követőikkel.

Az online videós hirdetések elhelyezésével foglalkozó Pixability szerint múlt évben a YouTube Top 200 beauty témájú videójának 70%-a valamilyen tutorial sminkelős videó volt, a márkák anyagai csak 14%-ot tettek ki. A vloggereknek kisujjában van a közösségi média, anyagaik felületekre szabott változatát rendre megfuttatják Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat és Pinterest oldalaikon is, hogy még több követőre tegyenek szert. A modell pedig működik: a kozmetikai márkák számára az számít, kinek jobbak a növekedési mutatói és kinek van a legtöbb követője, ha népszerűsíteni szeretnék valamilyen újdonságukat vagy épp egy jól csengő nevet keresnek egy minikollekcióhoz. Nem kérnek iskolai papírokat, ha a célközönség passzol, win-win a helyzet.

Egy hajóban

A vloggerek és valódi sminkmesterek ettől még természetesen nem fognak egymásnak esni, sőt, az egészséges versenyszellemről nem megfeledkezve, nyitottak az együttműködésre is. Míg a divatbemutatókon a színfalak mögött a mestereké a főszerep, a vip szalagos vloggerinák is ott tobzódhatnak, hogy lássák, milyen új színeket, árnyalási módszereket találnak ki a következő szezonra, majd azokat “konyhanyelvre lefordítva” elsőként mutathatják be követőiknek. Emellett persze vannak olyan vloggerek is, akik nem elégednek meg az autodidakta módszerrel és különböző sminkes iskolákat is elvégeznek, hogy tovább növeljék sikereiket. Ilyen a holland Nikkie is, aki amellett, hogy a 7,3 millió követőt számláló Nikke Tutorials-t viszi, már valódi sminkmesterként is dolgozik a divatszakmában. A trend azonban tagadhatatlan, a hashtag erdő sűrűjében elveszni tilos. Senki nem fog a keresésünkre indulni.

Mentés

Hozzászólások  ( 0 )
Még több cikk